Szkoła Podstawowa

Publiczna Szkoła Podstawowa „Centrum Edukacji i Rozwoju” w Opocznie:      

I etap edukacyjny klasy I-III szkoły podstawowej edukacja wczesnoszkolna – kształcenie zintegrowane

  • dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego i  umiarkowanego lub znacznego stopnia

II etap edukacyjny klasy IV– VIII szkoły podstawowej, nauczanie przedmiotowe.

Dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego i umiarkowanego lub znacznego stopnia szkoła podstawowa organizuje:

– kształcenie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego: programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym („Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.),

– wychowanie i opiekę dla dzieci niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, głębokim , autyzmem oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi .

W szkole podstawowej na I etapie edukacyjnym, obejmującym klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna:

– realizowana jest w formie kształcenia zintegrowanego jako wspieranie całościowego rozwoju dziecka,

-proces wychowania i kształcenia szkoły podstawowej umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna,

– edukacja na tym etapie jest ukierunkowana na zaspokojenie naturalnych potrzeb rozwojowych ucznia,

– szkoła nasza  respektuje podmiotowość ucznia w procesie budowania indywidualnej wiedzy oraz przechodzenia z wieku dziecięcego do okresu dorastania.

Dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi szkoła prowadzone są zajęcia w zespołach edukacyjno-terapeutycznych.

W naszym ośrodku edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub umiarkowanym:

– polega na integralnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

-cele, formy i metody pracy należy dostosowane są do specyfiki indywidualnych potrzeb,

-polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, sytuacyjnym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznawaniu otaczającej rzeczywistości,

– uczniowie uczestniczą w zajęciach edukacyjnych w formie : funkcjonowania osobistego i społecznego, zajęć rozwijających komunikowanie się, zajęć rozwijających kreatywność, wychowania fizycznego, religii /etyki oraz zajęć rewalidacyjnych – korekcyjno- kompensacyjnych,

-priorytetem jest rozwijanie kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych, które pozwolą na przyszłe w miarę samodzielne, godne i wartościowe życie w dorosłości,

-działania edukacyjne ukierunkowane na zaspokajanie specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dostosowane są do możliwości psychofizycznych uczniów,

– uwzględnia się indywidualne tempo rozwoju, kompetencje komunikacyjne, zainteresowania, uzdolnienia i mocne strony ucznia,

– działanie przez zabawę,

– edukacja uczniów opiera się na zintegrowanych indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, opracowanych i realizowanych przez cały zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem w oparciu o wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia,

-rodzice (opiekunowie prawni) uczniów mają prawo do uczestniczenia w posiedzeniach zespołu dotyczących ich dziecka i realizacji, w miarę możliwości, części indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego w domu,

-najważniejszym kryterium jest  dobro ucznia i stwarza się warunki ,które wspomagają jego rozwój i elastyczne planowanie zajęć dostosowanych do aktualnego stanu emocjonalnego lub zainteresowań ucznia,

-ośrodek zapewnienia uczniowi integrację społeczną ze sprawnymi rówieśnikami.

Uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,:

-nauczanie dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się,

-wybór form indywidualizacji nauczania wynika z rozpoznania potencjału każdego ucznia,

-nauczyciele stwarzają warunki uczniowi na osiąganie sukcesu na miarę jego możliwości i szansę na rozwój ogólny i edukacyjny,

-nauczyciele  dobierają zadania, aby z jednej strony nie przerastały one możliwości ucznia (uniemożliwiały osiągnięcie sukcesu), a z drugiej nie powodowały obniżenia motywacji do radzenia sobie z wyzwaniami,

– klasach IV-VIII realizuje się  następujące przedmioty: język polski, język obcy nowożytny, drugi język nowożytny, muzyka, plastyka, historia, wiedza o społeczeństwie, przyroda, matematyka, geografia, biologia, chemia, fizyka(odpowiednio od V klasy szkoły podstawowej).informatyka, technika, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa, doradztwo zawodowe (od klasy VII szkoły podstawowej) oraz zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze,

-każdy uczeń jest objęty indywidualnym programem edukacyjno – terapeutycznym dostosowanym do jego możliwości i potrzeb,

– dla uczniów, którzy nie mogą ze względu na stan zdrowia i stopień niepełnosprawności uczęszczać do szkoły prowadzone jest nauczanie indywidualne, zgodnie z zaleceniem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w domu lub na terenie szkoły.

W naszym ośrodku aby uatrakcyjnić proces edukacyjny i pogłębić umiejętności społeczne uczniów, stosujemy atrakcyjne formy oddziaływań, takie jak: wycieczki dydaktyczne i rekreacyjno-turystyczne, zajęcia na basenie, dyskoteki i bale, udział w organizowanych konkursach i przeglądach artystycznych, zawodach i mitingach sportowych oraz innych formach aktywności.

Taka różnorodność form pracy dydaktycznej sprzyja wszechstronnemu rozwojowi uczniów, pozwala nabywać, doskonalić i utrwalać różnorodne umiejętności. W naszym ośrodku wszyscy uczniowie objęci są specjalistyczną opieką pedagogiczną i psychologiczną. Każdy ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.